Zajímavosti   od A do Ž


velo3am.gif (344 bytes)JEDEME DO BOSKOVICvelo3am.gif (344 bytes)

    Tak mě jedno sobotní slunné dubnové dopoledne napadlo zamyslet se nad tím, kudy že to vlastně jezdíme na první jarní velorexářskou akci...Jaká že vůbec je ta notoricky známá trasa? Pro někoho možná nezajímavá cesta na Moravu (po D1 to jde rychleji), pro jiného příjemné svezení krásnou přírodou Českomoravské Vysočiny. Pro nás Velorexáře značí především velké putování na velký sraz a z našich končin právě toto přiblížení znamená značné procento ujetých kilometrů za celý víkend (pokud se ovšem zrovna nekoná 7.Mílova bota). Spoustu motorů i celých tříkolek bývá po zimě čerstvě složeno a tato cesta se pak stává jakousi zatěžkávací zkouškou.Dokonce nemálo hadraplánistů zažívá nejvíce technických problémů na cestě na a ze srazu, než na akci samotné. Jaká tedy je trasa Praha - Boskovice?...

      Kyje - start.Dvě z našich týmových garáží leží na ideálním výchozím místě v Kyjích přímo u tzv. staré kolínské cesty. Odtud také v pátek v podvečer každoročně vyrážíme zahájit srazovou sezónu. Vzhledem k času, kdy hlavní město opouštíme, projíždíme Běchovice, Újezd nad Lesy i Úvaly v koloně. Teprve nyní můžeme popustit opratě našim šestnáctikoňovým spřežením. V Rostoklatech musíme dát nohu z plynu, občas tam mívají radar. Až do Kolína se jedná o jednotvárnou monotónní rovinu, střídavě z kopce a do kopce. Město japonské automobilky, ve kterém Rovina před Kolínem - pausa na čůrání.mimochodem máme nasazeného jednoho našeho člena (hlídá, jestli tam nepoužívají nějaké know-how ze Solnice), projíždíme relativně hladce a nabíráme směr na Čáslav. V Církvici vždy sledujeme, zda tam s Velorexem stojí jistý tamní  kolega. Stále frčíme po pěkné široké silnici, Čáslav i Golčův Jeníkov mají už své obchvaty, kilometry rychle přibývají. Vlnitým terénem, kdy do kopců lze použít dva jízdní pruhy, míjíme Habry a ve vzduchu už je cítit moravský vzduch. U Aralu v HavlíčkověBrodě mnohdy stavíme na bagetku či kafíčko a trochu toho protažení kostry, hadroletu po zimě nezvyklé. Tady nás již provází minimálně šero, ne-li úplná tma. Konečně bude následovat motoristicky zajímavější pasáž cesty. Pojedeme malými silničkami z vršku do vršku, nouze nebude ani o ostré zákruty.Havlíčkobrodský Aral - někdy se i přioblékáme.V Pohledu nás už nemůže zaskočit pravoúhlá levá, známe ji dokonale. Přes Simitany, Stříbrné Hory a Keřkov vjíždíme do Přibyslavi - města s malebným náměstím i historií. Jednou nás tu ze zajímavosti stavěli příslušníci. Postavili se na konec města, za jednu poměrně "jedovatou" zatáčku, která najetá rychle trochu vynáší. V rychlém sledu zdoláváme Ronov, Nové Dvory, Sázavu a Hamry - a je tu starý dobrý Žďár nad Sázavou. Město je pro hadroletáře velmi významné především z psychologického hlediska. Nachází se tu totiž vůbec první směrový ukazatel, na kterém lze přečíst dlouho očekávaný nápis: B O S K O V I C E ! Pokud bychom odteď udrželi průměrnou rychlost 62 km/h, potřebujeme na dojezd do cíle pouhých šedesát minut. Není to nádhera?! Nevím čím je to způsobeno, ale od Žďáru to jede vždycky nějak rychleji. Ani se člověk nenaděje a jsme v Novém Městě na Moravě a po dalších dvanácti kilometrech je tu další - alespoň pro mě - významný bod cesty: Bystřice nad Pernštejnem. Zvykl jsem si totiž dávat si zde na benzince Coca Colu. Dojezd do Lysic - chvíle pro občerstvení na Liďáku.Už z jakési pověrčivosti to nikdy nevynechám. Jen jednou jsem tak učinil a neujel jsem ani šest kilometrů a uvolnilo se mi koleno výfuku. Další pasáž je velmi rychlá. Od Lesoňovic totiž následuje dlouhé a příjemné klesání (v opačném směru se jedná o dlouhé a protivné stoupání) až do Štěpánova. To už je skoro okres Blansko. Projíždíme Hodonínem a stoupáme do Rozseče nad Kunštátem. Tomuto místu interně říkáme "Kopec klínového řemenu", jelikož ho tu Pepa jednou ztratil a my ho pak hledali několik minut v příkopu mezi pampeliškami... Krásná možnost na zkoušku maximální rychlosti se naskýtá z Rozseče do Kunštátu. Předseda Velorex-clubu Láďa Šustr tu vyvinul s laminátovou Hobou 2 asi 150 km/h! Z Kunštátu do Sebranic na státní je to co by dup. Stroje už začínají cítit cíl cesty a jdou naplno. A to už vidíme "nemocnici na kraji města", jasný důkaz toho, že jsme v Boskovicích. Ještě přes koleje do kopečka a doleva. U penzionu Zlatá Růže panuje vždy ta správná atmosféra, kolegové od tří kol se vítají, probírají jaká byla cesta, co je nového atd. Náš tým se po registraci u Kostíků vždy vydává do našeho sídla či stáje v Lysicích.

    Nějak takto vypadá pátek Velorexáka, který se vydal z ze západu na východ. Už se to zase letos blíží, jaro je tu, takže kolegové, nalaďme techniku a vzhůru do akce!!!

Tomáš Jaroň, 25.dubna 2005        

velo3am.gif (344 bytes)FANOUŠ V TELEVIZIvelo3am.gif (344 bytes)

    Tak si tak v klidu při pátečním dopoledni tahám elektriku na Anglánovi , když zazvonil telefon. Volá jakýsi produkční z Febiofestu, že točí s Bárou Štěpánovou reportáže z jednotlivých dní tohoto známého festivalu a že prý potřebují pro jeden díl pojízdný hadraplán. Filmařům asi opravdu hořel termín, protože celé natáčení směřovali hned na ten samý den. Je 11:25, ve 12:00 máme sraz na Zahradním Městě a jedeme do garáže.

První okamžiky paní Štěpánové ve voze.   Text je naučen, kamera jede, začínáme!   Klapka. Echo poprvé...

    Štáb si rozložil techniku a začali. Ve stojícím stroji natočila paní Štěpánová jakési úvodní a závěrečné slovo. To nejnáročnější ale bude teprve následovat. Dle scénáře je třeba, aby moderátorka přímo řídila Velorex a při tom něco povídala. Na odlehlé komunikaci jsem s ní zahájil rychlokurs ovládání tříkolky. Paní Štěpánová je totiž zvyklá na automat, a tak bylo třeba vysvětlit sekvenční řazení.

První chvíle Báry Štěpánové za volantem jedoucí tříkolky.    Co by neriskoval kameraman pro dobrý akční záběr?    Nemohl jsem vynechat snímek s hlasvní postavou natáčení.

Jde to dobře, na štěstí bude potřeba pouze jednička. Před hadrákem pojede multipla s kameramanem v kufru a vše zabere. Daří se na poprvé, tolerantní hydraulická spojka Fanoušova jde paní řidičce k duhu. Poslední záběry probíhají akčněji - kamera je připevněna na střešní trubky a její pán ji ovládá naskočený vzadu v koši. Každý nešetrný zásah řidičky Báry Štěpánové by znamenal pád kameramana na vozovku. 

    Výsledek toho všeho můžeme spatřit v pořadu ECHO FEBIOFESTU ve čtvrtek 7. dubna v 22:15 na ČT 1.

Tomáš Jaroň, 5.dubna 2005

velo3am.gif (344 bytes)FANOUŠ V TISKUvelo3am.gif (344 bytes)

    V Hospodářských novinách vyšel v pondělí tento článek, poskytnul jsem pro focení opět již mediálně profláknutého Fanouše. Kdopak se asi ozve tento pátek...?

Přečtěte si, kolegové...

Tomáš Jaroň, 4.dubna 2005

velo3am.gif (344 bytes)ZASE PADLO JEDNO DOGMA!velo3am.gif (344 bytes)

    Až do konce listopadu jsem se domníval, že druhý zadní tlumič na kyvné vidlici se do Velorexu 16/350 začal montovat od roku 1970 přibližně společně s dvouramenným volatnem. Ale není tomu zcela tak! Viděl jsem stroj rok výroby 1969, výrobní číslo 12 609, který má již zcela jasně originálně montovaný druhý tlumič. Patrně to byl stroj z konce roku 1969 a už to prostě vyzkoušeli se dvěma. Je ale klidně možné že stroj 12610 má zas jen jeden. Kolegové, kteří máte stroj prokazatelně (pravý TP) z roku 1969, dejte mi vědět vaše výrobní číslo a jak to máte s tlumiči. Třeba se nám podaří vystopovat, jak to tehdy v Solnici zhruba mohlo být???!!!

Tomáš Jaroň, 13.prosince 2004


velo3am.gif (344 bytes)TIP NA ČTENÍ VE VOLNÉ CHVÍLI velo3am.gif (344 bytes)

    Před nedávnem mě oslovil jistý novinář a poprosil mě o spolupráci. A tak vznikl dvoustránkový text o velorexech v říjnovém vydání   měsíčníku ČILICHILI. Je to tiskovina, kterou vydává náš třetí operátor Oskar a na každé jeho pobočce lze tento plátek snad i zdarma pořídit! Přeji všem příjemné počteníčko.

Tomáš Jaroň, 20.října 2004

velo3am.gif (344 bytes)O ČEM SE PSALO VE SVĚTĚ MOTORŮ č.51?velo3am.gif (344 bytes)

    s_SM51_1.jpg (6690 bytes)   s_SM51_2.jpg (7967 bytes)   s_SM51_3.jpg (7792 bytes)   s_SM51_4.jpg (8148 bytes)

velo3am.gif (344 bytes)CO SI DOVOLILI NA NOVINKÁCH.CZ!velo3am.gif (344 bytes)

    Můj kolega Míla Tůma mě upozornil na fotografii, publikovanou v rámci Seznamu na Novinkách.cz. To si dovolili opravdu hodně, označit takto naše stroje FANOUŠE a OSKARA 1955! Kdyby ti autoři viděli, jak ty "vraky" vypadají nyní, to by se asi divili. A ten zdroj pod fotografií (uvedeno Internet) už taky mohli trochu upřesnit! Pro upřesnění - mezi oběma tříkolkami se nachází Pepa v modrém pracovním plášti k fotografovi otočen nejen zády...Klikněte ZDE !.

Tomáš Jaroň, 27. prosince 2003

velo3am.gif (344 bytes)SETKÁNÍ  VE  VRŠOVICÍCHvelo3am.gif (344 bytes)

    Ve čtvrtek 16.10. se konalo v jedné vršovické hospůdce setkání kamarádů a kolegů od tříkolového nesmyslu značky Velorex. Pohovořil jsme probrali sezónu, záležitosti renovační a další. Robert Němec dál "do placu" návrh na jakýsi konkurz o motiv pro kalendář 2004. Je na to nejvyšší čas. Kdo má nějaký nápad sem s ním!!! Sešlo se asi 18 lidí, což jsem nečekal a tím jsme navázali na čtvrteční dejvická setkání, která postupně spíš nebyla, než že se konala. Ohledně dalších schůzek u pivka jsme se dohodli následovně: Teď přes zimu každý měsíc, vždy třetí čtvrtek v měsíci, pak se uvidí jak dál. Další setkání nadšenců se bude konat ve ČT 20.listopadu od 19:00, pozvánka bude na patřičných místech včas uveřejněna.

Tomáš Jaroň, 17.říjen 2003

velo3am.gif (344 bytes)POZOR NA INZERÁT!!!velo3am.gif (344 bytes)

    Milí kolegové, včera jsem se byl se známým z Prahy podívat jako asistent při nákupu na Velorex 16/350 ve Dvoře Králové nad Labem pevná cena 55 000,-Kč. Dle informací po telefonu se mělo jednat o zrenovovaný stroj - GO motoru, nové plachty, výborný stav, jen sednout a jezdit. Realita ale byla zcela jiná. Čekali jsme na pána u Aralu a vyhlíželi stroj v nových plachtách. Přijela potrhaná ošklubaná třiapůla v původních pískově žlutých plachtách již v stádiu chátrání, vepředu nezapnutá, se stabilně přivázaným tažným lanem. Stříbřenkou natřená kola a výfuky, pod tím vrstvy starých nátěrů, rezavý rám. Z generálky motoru se vyklubal fakt, že údajně  před deseti lety někdo měnil pístní kroužky... Když jsem pána upozornil, že je škoda, když "udělanej" motor jde jen na jeden válec, řekl, že je to asi kabel nebo fajfka... Zkušební jízda mě vysloveně zklamala. Byl to nejspíš nejhorší motor ve 350-tce, co jsem zažil - nejelo to, čtyřka se vůbec nechytala, prostě zdechlina na druhou. Když jsem  řekl, že to nejede, pán vymyslel, že je potřeba vypálit výfuky, já jsem navrhl generálku motoru... Navíc celý předek byl na levý blinkr bouraný a uhýbal viditelně doprava. Šel by z toho zrenovovat pěkný velorex, to ano, kdybych měl dostatek peněz, dal bych možná 25 000,-Kč, ale 55 000,-Kč????!!! Holý nesmysl, pán je šílenec a ten, kdo by to za to dal, ještě větší!!!

Tomáš Jaroň, 6.říjen 2003

    epilog: O den později jsme v Lounech od podstatně serióznější osoby - byl to velorexář srdcem, ne jako ten ve D.Králové - koupili stroj podobný, se skutečně generálkovaným motorem, pojízdý, ideální k renovaci celkové, a to do originálního stavu. Cena byla o 30 000,-Kč níž, než jakou požadoval ten blázen ve D.K.! Co k tomu dodat...

velo3am.gif (344 bytes)ZA VOLANTEM VELOREXU - EXPEDICE 2003velo3am.gif (344 bytes)

        Léto se blíží a my plánujeme další expedici. Tentokrát jsme se rozhodli projet Švýcarsko, které jsme loni nedobrovolně vynechali. Expedice se jmenuje Tour de Suiss 2003.

KUDY?

PRAHA (HLUK, HUMPOLEC) - Tábor - Soběslav - JIŽNÁ - Pluhův Žďár - Jižná - Pluhův Žďár - Veselí nad Lužnicí - České Budějovice - Strážný  - CZ/D - Freiung - Grafenau - Deggendorf - Plattling - Landau - Dingolfing - Landshut - Moosburg - Mnichov - Dachau - Landsberg - Kaufbeuren - Kempten - Isny im Allgau - D/A - Bregenz - Dornbirn - Feldkirch - A/L - VADUZ - L/CH - Chur - Oberalppass (2044mnm, 10%) - Andermatt - Furkapass (2431mnm, 14%) - Brig - Simplonpass (2005mnm, 10%) - SIMPLONDORF - Simplonpass (2005mnm, 10%) z druhé strany - Brig - Siere - Sion - Martigny- Montreaux - Vevey - LAC LÉMAN - Bulle - Jaunpass (1509mnm, 14%) - Thunersee - Interlacken - GRINDELWALD - Interlacken -  Brunigpass (1007mnm, 10%) - Meiringen - Sustenpass (2224mnm, 9%) - Altdorf - Klausenpass (1948mnm, 10%) - Nafels - WALENSEE - Ragnatsch - Trubach - Buchs - CH/L - L/A - Feldkirch - Bludenz - Arlbergpass (1793mnm, 13%) - Landeck - Imst - Roppen - Wald - Haggen - INNSBRUCK - Hall - Wattens - Schwaz - Worgl - Haslau - Brixen - KITSBUHL - St. Johann - Lofer - A/D - Bad Reichenhall - D/A - Salzburg - Strasswalchen - Vocklabruck - Lambach - Wells - Eferding - Gramastetten - Bad Leonfelden - A/CZ - Studánky - VYŠŠÍ BROD - JIŽNÁ, PRAHA ,HUMPOLEC, HLUK

KDY?

15. - 24. 8. 2003 (10 dnů za volantem na třech kolech)

DALŠÍ INFORMACE:

    - CELKEM SE UJEDE CCA 2200 KM (Ivan o něco víc)
- Při průměrné ceně 1litru phm cca 32Kč a spotřebě 6litrů bude třeba cca 4300 Kč

PŘEHLED PLÁNOVANÝCH HORSKÝCH SEDEL:

1)      Oberalppass (2044mnm, 10%)

2)      Furkapass (2431mnm, 14%)

3)      Simplonpass (2005mnm, 10%)

4)      Jaunpass (1509mnm, 14%)

5)      Brunigpass (1007mnm, 10%)

6)      Sustenpass (2224mnm, 9%)

7)      Klausenpass (1948mnm, 10%)

8)      Arlbergpass (1793mnm, 13%)


Tomáš Jaroň, červen 2003

velo3am.gif (344 bytes)NÁŠ TÝM MÁ KLUBOVNUvelo3am.gif (344 bytes)

    Podobně jako Rychlé šípy, tak i my, členové Velorex týmu Praha - Lysice, jsme našli prostor, kde se každou středu scházíme, společně s kolegy vodáky. Salonek restaurace U střelce si neustále (díky vstřícnosti pana šéfa) vylepšujeme k obrazu svému a jedna ze stěn je celá věnována hadrákům a vypadá takto:

K vidění je galerie našich pojízdných strojů.

Tomáš Jaroň, prosinec 2002

velo3am.gif (344 bytes)UPŘESNĚNÍ  HISTORICKÉHO FAKTU velo3am.gif (344 bytes)

    Až do okamžiku, než jsem shlédl výstavu Velorexu ve Štáflově chalupě v H.Brodě, jsem žil podobně jako všichni zasvědcení kolegové velorexáři v domění, že jeden z konstruktérů našich tříkolek pan František Stráský zemřel po havárii 21. ledna 1954. Tento údaj byl k přečtení všude - v Kurýru i na internetu v článku Ládi Šustra,  který je považován za učebnicový, ačkoli je v něm několik zásadních faktických chyb. Až ve Štáflově chalupě jsme měli možnost nahlédnout do sešitu s autentickým zápisem z mimořádné schůze v Solnici. Odtud je nezvratně jasné, že:
    František Stránský havaroval v sobotu 23.ledna 1954. Byl nalezen v bezvědomí, ze kterého se již neprobral. Umírá v nemocnici, v pondělí 25. ledna 1954.

Tomáš Jaroň, září 2002

velo3am.gif (344 bytes)VELOREX VE FRANCOUZSKÉM TISKUvelo3am.gif (344 bytes)

    10. září 2002 vyšlel v MF Dnes článek "Kafka, Rusalka, velorex i psychoanalýza", který pojednává o tom, jak francouzský tisk referuje o přehlídce Česká sezóna ve Francii. Za součást této výstavy je rovněž považována expozice v Muzeu automobilů v Mulhouse, kde je k vidění velorex, který zapůjčil Robert Němec. Posuďte sami, co si o našich hadrových tříkolkách myslí žurnalisté země galského kohouta:

Dovedete si představit třeba pana Stránského jako hippies?

Tomáš Jaroň, září 2002

velo3am.gif (344 bytes)JAK DOPADLA SOUTĚŽ S VELOREX KURÝREM?velo3am.gif (344 bytes)

1. místo: Šárka Kocmanová - Boskovice, vyhrává sedačku
2. místo: Luděk Brož - Humpolec, vyhrává střechu
3. místo: Petr Kment - Praha, vyhrává kupon na slevu 1000,-Kč v Čalounictví Rekovi

nejaktivnější soutěžící: Martin Petrák a Jiří Kovář (shoda v přístupech), vyhrávají kupon na slevu 500,-Kč

ostatní podrobné informace se nacházejí přímo na stránkách Velorexkurýra - www.velorexkuryr.cz

Tomáš Jaroň, září 2002

velo3am.gif (344 bytes)PÁR SLOV O NAŠÍ PLÁNOVANÉ EXPEDICIvelo3am.gif (344 bytes)

    Po zdařilém výjezdu loni jsme na letošní srpen naplánovali další "malou projížďku" : Tentokráte se chystáme trochu více projezdit Alpy a zároveň přičichnout do daňové oázy Monte Carla a vykoupat se na Riviéře. Pár údajů o celé akci:

?KDO?:

Erykson s LUDVÍKEM, Pepa s TONÍKEM, Tomáš & Klára s FANOUŠEM, Petr & Denisa se ŽLUŤASEM, Vlastík, Jindra & Vlaďka a Luděk & Nina, všichni se stroji 16/350.

?KDY? :

Od pátku 9.srpna snad jen (až) do 25.srpna.

?KUDY? :

PRAHA - Benešov - Planá nad Lužnicí - Jižná - České Budějovice - Vyšší Brod - Studánky - CZ / A - Wels - Vocklabruck - Salzburg - Innsbruck - BRENNERPASS (1374mnm, 12%) - A / I - Vipiteno - PASSO DI MONTE GIOVIO (2094 mnm, 12%)  - Merano - Silandro - Gomagoi - PASSO DELLO STELVIO (2757 mnm, 12%) - Bormio - PASSO DI GAVIA (2621 mnm, 16%) - Edolo -  PASSO DI APRICA (1176 mnm, 14%) - Sondrio - Lagi di Como - Varese - Lago di Maggiore - Arona - Biella - Chivasso - Torino - Cuneo - COL DI TENDA (1321 mnm, 9%) - I / FRA - Sospel - Menton - MONACO - Nice - Bonson - Pont de Clans - Isola  COL DE LA BONETTE (2802 mnm, 17%) - Jausiers - COL DE VARS (2111 mnm, 12%) - Guillestre - Chateaux au Queyras - COL D´IZOARD (2360 mnm, 12%) - Briancon - Le Cassette - COL DU GALIBIER (2647 mnm, 15%) - Modane - COL DE L´ ISERAN (2762 mnm, 12%) - Séez - COL DU PETIT ST. BERNARD (2188 mnm, 9%) - FRA / I - Aosta - COL DE GRANDE ST. BERNARD (tunelem 5,8 km 9% nebo kančí stezka 2469 mnm, 11%) - I / CH - Martigny - Sion - Brig - FURKAPASS (2431 mnm, 14%) - Andermatt - OBERALPPASS (2046 mnm, 10%) - Chur - Vaduz - Feldkirch - CH / A - Bludenz - Landeck - Nassereith - FERNPASS (1209 mnm, 8%) - Garmisch-Partenkirchen - Mnichov - Freising - Landshut - Plattling - Deggendorf - Regen - A / CZ - Železná Ruda - Rejnštejn - PRAHA

PLÁNOVANÁ SEDLA ( 16 ) - PŘEHLED (dle nadmořské výšky) :

COL DE LA BONETTE .........2802 mnm, 17%
COL DE L´ ISERAN ...........2762 mnm, 12%
PASSO DELLO STELVIO ..........2757 mnm, 12%
COL DU GALIBIER ...........2647 mnm, 15%
PASSO DI GAVIA .............2621 mnm, 16%
COL DE GRANDE ST. BERNARD .... 2469 mnm, 11%
FURKAPASS ...............   2431 mnm, 14%
COL D´IZOARD ..........   2360 mnm, 12%
COL DU PETIT ST. BERNARD .....  2188 mnm,    9%
COL DE VARS ........... 2111 mnm, 12%
PASSO DI MONTE GIOVIO ....... 2094 mnm, 12%
OBERALPPASS ............ 2046 mnm, 10%
COL DE MONT GENÉVRE .......1850 mnm, 12%
BRENNERPASS ............ 1374mnm, 12%
COL DI TENDA ...........1321 mnm,   9%
FERNPASS .............. 1209 mnm,    8%
PASSO DI APRICA ............. 1176 mnm, 14%

?ZA KOLIK? :

Odhad na pohonné hmoty činí přibližně + - 300 Euro na jeden stroj. Délka trati je přibližně 3800 km.

TAK NÁM DRŽTE PALCE, AŤ TO VŠECHNO ZVLÁDNEME!

Tomáš Jaroň, červenec 2002


velo3am.gif (344 bytes) MALÉ SROVNÁNÍ NABÍZENÝCH POTAHŮ velo3am.gif (344 bytes)

    Momentálně působí na našem "velorexím trhu" tři firmy, které nabízejí potahy pro tříkolové Velorexy a jsou si tudíž navzájem konkurencí. Bude-li si chtít majitel tříkolky koupit potah na svého oblíbence, musí se rozhodnout, kterého výrobce si zvolí. Na výběr má liberecký ZITEX, postsolnické ČALOUNICTVÍ ČERVINKA a konečně písecké ČALOUNICTVÍ REKOVI.
   
    Nejprve se nabízí cenové srovnání. Tady je:

ZITEX ČERVINKA REK
kapota       450 Kč       550 Kč       595 Kč
dolní přední díl       230 Kč       350 Kč       290 Kč
přední boky       780 Kč       690 Kč    1 800 Kč
prahy       480 Kč       610 Kč       600 Kč
zadní boky       680 Kč       860 Kč       790 Kč
kryt blatníku       100 Kč       150 Kč       110 Kč
dveře levé       260 Kč       340 Kč       400 Kč
dveře pravé       260 Kč       430 Kč       400 Kč
okna       350 Kč    1 090 Kč    1 400 Kč
POTAH    3 590 Kč    5 070 Kč    6 385 Kč
střecha    1 600 Kč    3 110 Kč    4 350 Kč
CELKEM    5 190 Kč    8 180 Kč  10 735 Kč
sedačka  nešije 4 850 Kč    4 350 Kč

    ZITEX nabízí široký výběr koženky jak co do barevnosti, tak i do struktury vzoru. Je možné vybrat si obyčejnou, mramorovanou či vzorovanou strukturu. Ve srovnávací tabulce je uvedena vždy nejdražší varianta. V nejlevnější verzi (obyčejná koženka a střecha z kortexinu) vyjde celý potah na 4555,-Kč. Ovšem veškerá okna jsou dodávány bez plexi skel.  Firma nabízí jako doplňky brašny a kufry do zavazadlových prostor.

    ČALOUNICTVÍ ČERVINKOVI převzalo výrobu ze Solnice, dodává potahy v klasické čokoládově hnědé barvě, se střechou z černé střechovice, s jedním nebo dvěma okénky. Jelikož tu disponují původními střihy, zákazník obdrží dveře s klasickou kapsou,  ve všech oknech jsou všitá plexi skla. Udělají vám tu zástěru před pedály, dodají patentky, turnikety a další doplňky. Červinkovi pro velký zájem obnovili výrobu originálních sedaček, které na trhu začaly citelně chybět. Při dodání vlastního materiálu Vám potahy rovněž ušijí.

    ČALOUNICTVÍ REKOVI zajisté vyjde vstříc i tomu nejnáročnějšímu přání co se týče barevných kombinací. Do oken Rekovi všívají na místo klasického plexi skla slídové fólie, na přání všijí klasické plexi. Materiál (střechovice) pro střechy je neblednoucí. Firma dále nabízí široký sortiment doplňků, jako například kobereček, futrály na okna apod. Rekovi rovněž nabízejí montáž potahů na rám. Můžete tu zakoupit také sedačku (barevné provedení dle přání), která ale ani zdaleka nedosahuje originální síly, tuhosti a vlastností.. 

    Protože jsem si chtěl v tomto textu úmyslně podržet nestranný pohled a objektivně porovnat nabídku tří dodavatelů, nevypustím zde žádné své doporučení ani názor na kvalitu zpracování, na přesnost ušitých dílů či komentář k cenám výrobků. Do této chvíle mám za sebou 27 oblékání Velorexů a mám svůj poměrně vyhraněný názor na veškeré nabízené plachty, o který se s každým rád podělím.

Tomáš Jaroň, aktualizace - září 2002 

velo3am.gif (344 bytes) PŘÍBĚH SE ŠŤASTNÝM KONCEM - VŠE UZAVŘENO velo3am.gif (344 bytes)

    Poslední věta předchozího textu v době jeho vzniku nemohla být nijak konkrétní. Aby ovšem byl lid velorexářsko - čtenářský dobře informován, je třeba říct, že již pár dnů má Mirek Staník svého ukradeného Velorexa !!!doma!!! pod střechou. Při projednávání na Policii ČR byl seznámen se dvěma možnostmi. Buď podá na "prodávajícího" trestní oznámení, což by znamenalo soud a minimálně jeden rok by jeho hadraplán chátral v držení Policie, anebo že od trestního oznámení upustí a ve výpovědi sníží odhadovanou cenu zcizené věci a vše bude projednáváno jako přestupek, ovšem Velorex si bude moci takřka ihned odvézt domů. Mirek pochopitelně zvolil verzi "hadrák domů",  aby se mohl pustit do renovace. Onen "prodávající" bude mít nejspíš potíže se zákonem tak jako tak, neboť už cosi jiného "na triku" má. A Mirek Staník? Ten teď bude svého s neuvěřitelným štěstím nalezeného velouška střežit jako oko v hlavě.

     Tomáš Jaroň dle vyprávění Mirka Staníka, březen 2002

velo3am.gif (344 bytes) PŘÍBĚH SE ŠŤASTNÝM KONCEM velo3am.gif (344 bytes)

    Jedním z okamžiků kdy je velorexáři srdcem i duší nejhůře, je situace, když je mu jeho miláček odcizen, ukraden, šlohnut, čórnut nebo jak jinak ještě tento stav nazvat. V tu chvíli je asi bezmocný a naštvaný a nezbývá mu než čekat, jestli se náhodou chudák hadráček nenajde. Jaká to pak musí být radost, když se hadrák opravdu objeví a dostane se zpět do rukou svého majitele! Tuto zkušenost má nyní čerstvě za sebou Mirek Staník z Brna. Nechal jsem si od něj vše podrobně povyprávět a na tolik mě to zaujalo, že jsem se rozhodl - samozřejmě s jeho laskavým svolením - celý jeho příběh přiblížit nám všem, které zajímá i tato méně příjemná, leč zajímavá stránka té naší velorexařiny. Předem se ještě Mirkovi omlouvám, pokud někde něco podám nepatrně jinak, než jak mi to zapáleně a podrobně líčil.

    V polovině října roku 2000 byl  mému kamarádovi z Velorex Teamu Zlatá růže Mirkovi Staníkovi odcizen v Brně Chrlicích ze zahrady Velorex 16/350, který se právě chystal renovovat. Pozorní čtenáři Velorex Kurýra o tom vědí, protože se tam tento nepříjemný fakt objevil. Byl uveden jeho popis i číslo motoru a rámu ze štítku s prosbou, že kdyby se třeba někde objevil na prodej nebo ho někdo někde zahlédl, ať majitele upozorní. Pachatel se prostříhal plotem a tříkolku v noci odtáhl pryč. Ani Mirek nelenil. Četl inzeráty, vyptával se. Některou inzerci osobně prověřoval, ale jeho hadrák to nikdy nebyl. Týdny a měsíce plynuly a Mirek už přestával doufat a se svým hadrákem se víceméně rozloučil. V tom mu ale zavolal kamarád Tomáš Nešpor, že četl v Inzert Expresu inzerát na stroj bez dokladů, který by ho třeba mohl zajímat. Mirek zareagoval a zjistil, že "prodávající" je z vesnice od Chrlic vzdálené asi 6 km. Neváhal a v sobotu 19. ledna zazvonil u brány v Želešicích, kde mu otevřel ochotný pětačtyřicátník a šli se podívat do kůlny.
    "Hadrák byl zakryt plachtou", vypráví Mirek, "koukal mu jen kousek kola a blatníku ale už v tu chvilku jsem věděl, že je to ON! Musel jsem zachovat chladnou hlavu, ačkoli jsem měl sto chutí chlapovi ubrat kyslík a říct mu, že ten hadrák je můj. Začal jsem hrát nadšeného kupce a říkat, že to je to co hledám - takhle roztrhané plachty, ale jinak kompletní a ideální k renovaci. Samozřejmě, že jsem souhlasil s cenou."
  
A tak se Mirek rychle domluvil, že je hned zpět, že zajede pro vozík a také samozřejmě pro peníze. Prodávající byl rád, že to půjde takto hladce a snad se i na prodej těšil. Mirek uháněl domů, vzal techničák, kamarády jako svědky a hurá na Policii. Tam vysvětlil situaci, sepsalo se hlášení, ve kterém nadšený majitel uvedl detailní popis ukradeného stroje a pak s ním ochotní příslušníci vydali "kupovat" Velorex. Mirek dojel na místo, kamarády a Policii nechal zatím někde za rohem. Prodávající otevřel, Velorex byl zcela odkryt a vytlačen ven. Míra prozvonil mobilem kamarády, aby společně s příslušníky vyrazili jednat.
    "Víte, já mám pro vás takový překvapení", povídá Mirek. Příslušníci a kamarádi se objevili u dveří. Policista milého pána legitimoval a požádal ho, aby řekl, odkud ten Velorex pochází.
    "Je to dědictví po dědovi, osm let mi to tady stojí" odpověděl překvapeně.
    "To je zvláštní, já tady mám můj techničák a ty čísla rámu a motoru souhlasí, jak to chcete vysvětlit? " udeřil Mirek.
   Chlap se začal kroutit, blekotat něco o falešných dokladech, ale zjevně nikoho nepřesvědčil. Když chtěli příslušníci jméno dědečka, odkud je, že se tam zeptají, kde je nějaký doklad o dědickém řízení, nedozvěděli se vůbec nic. Chlapík se jen zmateně vykrucoval. Policisté už otevřeně stáli na Mirkově straně. Teď bylo třeba Velorex odvézt na policejní parkoviště, kde bude čekat na majitele, dokud se vše právně nedokončí.
   "Vydáte nám ten hadrák rovnou a nebo si máme jet pro příkaz a předáme to hned kriminálce?" ptá se příslušník.
    " Jo, odvezte si to!" procedil rozladěný prodejce mezi zuby. Dokonce nakonec přestal trvat na tom, že to je dědictví, ale že to prý koupil v hospodě...
Policisté si ale nedovedli představit, že se hadraplán odtáhne na laně. Až když Mirek šlápl na brzdu a oni s ním nehnuli, souhlasili. Kluci ho vzali na lano a celá kolona s policejním voze v čele vyrazila vpřed. Kluci byli Policií zčásti žertem, ale varováni, že se nesmí odchýlit z trasy na parkoviště, že po nich mohou i střílet, kdyby jeli s hadroletem jinam (třeba domů).

    A tak se prozatím skončila jedna zajímavá velorexářská kauza. Kdo je skutečný pachatel, co se prokáže a co ne a jaké budou sankce, se teprve uvidí. Mirek byl ale ubezpečen, že podle toho co se doposud zjistilo, může počítat takřka se stoprocentní jistotou, že Velorex dostane zpět. Ale jak dlouho bude trvat, než se vyšetřování uzavře, to nikdo neví.

Tomáš Jaroň dle vyprávění Mirka Staníka, leden 2002
         

velo3am.gif (344 bytes) VELOREXY  V  ČÍSLECH velo3am.gif (344 bytes)

    Od dobrého kamaráda, kterého z důvodů snadno pochopitelných nemohu jmenovat, jsem získal zajímavé informace. Vytáhl mi totiž z Centrálního registru motorových vozidel v ČR, počty papírově evidovaných jednotlivých typů vozítek Oskar a Velorex. Kolik z toho jich je skutečně funkčních a kolik zůstalo neodhlášených a už dávno je to jen nezajímavý šrot, to už se asi nikdy nedozvíme. Ale kolik techničáků by se z těchto čísel ještě dalo zachránit...!? Těžko spekulovat.

typ OS-KAR se vyráběl v letech 1950-1954     typ VELOREX OS-KAR 54 vznikal v letech 1954-55
            OSKAR - evidováno 17 ks                        VELOREX OSKAR 54 - evidováno 43 ks

model 16/250 se vyráběl od roku 1955/56 až do roku 1962   16/175 vyjížděl ze Solnice od ledna do června roku 1963
VELOREX 16/250 - evidováno 1053 ks          VELOREX 16/175 - evidováno 348 ks

"tuctový" typ 16/350 se vyráběl od r. 1963 do r. 1971   čtyřkolka vznikala jen dva roky (1972-1973)
VELOREX 16/350 - evidováno 2234 ks         VELOREX 435.0 - evidováno 260 ks

A kolik vozítek bylo vlastně vyrobeno? Celkové číslo je přibližně 16 680 ks. Z toho ovšem asi polovina šla na export, především v letech šedesátých a sedmdesátých. Z dostupných údajů ještě víme některé jednotlivé údaje a ty můžeme porovnat s údaji z evidence.

Oskar, Velorex Oskar 54, Velorex 16/250................................. vyrobeno 2500 ks
Velorex 16/175.............................................................................vyrobeno 800 ks
Velorex 16/350........................................................................vyrobeno 12 000 ks
Velorex 435.0.............................................................................vyrobeno 1380 ks

Tomáš Jaroň, leden 2002

velo3am.gif (344 bytes) VELOREX A SOUBOJ S PARAGRAFY velo3am.gif (344 bytes)

Renovujete tříkolky Velorex a nezískali jste technickou do konce roku?
Máte obavu, že Vám vyřadí doklady z registru, jak se o tom píše ve Velorex Kurýru?
Kupujete hadráka a nevíte, co Vás všechno čeká na úřadech? 
Jak bude doopravdy  fungovat depozit?

    Jelikož já sám patřím k těm, kdo nestihl do konce roku STK (sice jen u jednoho stroje) a kdo má TP v depozitu a nejspíš nějaký ten stroj taky kupovat budu, takže jsem se začal o vše zajímat do hloubky. Při získávání informací, jsem začal od toho nešťastného zákona č. 56/2001 Sb.:

     Zákon č.56/2001Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích dle § 1, odstavce 1, písmene a) upravuje registraci vozidel na pozemních komunikacích.

   Dále nás zajímá ze základních pojmů z  § 2 odstavec 12, kde je definována Evidenční kontrola silničního vozidla jako kontrola silničního vozidla prováděná stanicí technické kontroly spočívající v porovnání údajů uvedených v technickém průkazu silničního vozidla a v osvědčení o registraci silničního vozidla nebo v osvědčení o technické způsobilosti vozidla, pokud se jedná o vozidlo, které nepodléhá registraci, se skutečnými údaji a stavem vozidla.

    Z § 4 se dozvídáme, že Registr silničních vozidel  je seznam, který vedou okresní úřady. Od 1.1. 2001 došlo k převodu kompetencí z dosavadních dopravních inspektorátů.

    Problémy mohou nastat díky § 13 - Vyřazení silničního vozidla z registru silničních vozidel, kde se v odstavci 1 písmena a) a c) říká, že Okresní úřad rozhodne o vyřazení vozidla z registru pokud:
- silniční motorové vozidlo má takové závady v technickém stavu, které bezprostředně ohrožují  bezpečnost provozu a pro které nebylo vydáno platné osvědčení o technické způsobilosti stanicí technické kontroly ve lhůtě pravidelné technické prohlídky (viz §40) a pokud toto osvědčení nebylo vydáno ani ve lhůtě 6 kalendářních měsíců od termínu pravidelné technické prohlídky,
- zaniklo pojištění odpovědnosti z provozu vozidla týkající se registrovaného vozidla a nebyla-li ve lhůtě sedmi dnů od zániku pojištění odpovědnosti z provozu vozidla uzavřena nová pojistná smlouva o
tzv. povinném ručení.

    Odtud také vychází informace, že kdo nemá od 1.1. 2002 platnou TK (uplynulo 6 měsíců od limitu 1.7. 2001), bude mu vozidlo navždy vyřazeno z evidence neboli z registru, tak jak o tom pojednává Velorex Kurýr č.20. A tady bych si dovolil nesouhlasit se slovíčkem "navždy". Opírám se o odstavec 3 §13, který říká:
    V případech podle odstavce 1 písm. a) nebo c) rozhodne okresní úřad na žádost vlastníka silničního motorového vozidla (dále smv) o dočasném vyřazení smv z provozu na dobu nejdéle 12 kalendářních měsíců. V takovém případě je vlastník smv povinen spolu s žádostí odevzdat okresnímu úřadu osvědčení o registraci , tabulku s RZ a předložit TP k vyznačení záznamu o jeho vyřazení z provozu. Okresní úřad do registru smv zapíše údaj o počátku a konci doby, během níž je silniční vozidlo vyřazeno z provozu na pozemních komunikacích.

    § 13 pokračuje odstavcem 4: Nejpozději před uplynutím doby dočasného vyřazení silničního vozidla je jeho vlastník povinen okresnímu úřadu doložit splnění podmínek pro provoz vozidla na pozemních komunikacích. Dnem splnění těchto podmínek OÚ vlastníkovi vozidla vrátí osvědčení o registraci smv a tabulku s RZ a tyto skutečnosti vyznačí v registru vozidel. V případě marného uplynutí doby  dočasného vyřazení smv rozhodne OÚ o vyřazení smv z registru.

   V příloze zákona se nalézá rozdělení vozidel do kategorií. Tříkolový Velorex patří do Kategorie L5 - motorové tříkolky a čtyřkolka 435.0 do Kategorie M1, což je už normální osobní automobil.

    Z těchto údajů a z dalších mých informací ze dvou různých zdrojů velmi blízkých stanicím technických kontrol mám dost velkou jistotu, že mě žádný úředník prostě nemůže jen tak zlikvidovat moje platné doklady. Navíc jsem se dozvěděl, že v praxi se na STK, odkud jsou mé zdroje, neděje nic v tom smyslu, že by se posílaly údaje o TK na příslušné Okresní úřady na evidenci motorových vozidel. Podtrženo a sečteno, platím-li povinné ručení a mám všechny doklady v pořádku na sebe napsány a propadne mi technická, netřeba dělat paniku, že přijdu o doklady! Alespoň v tomto duchu jsem byl informován z "terénu" z STK.

    V § 13 v odstavci 3 se píše o tzv. depozitu. Jaký to má ale smysl, když vím, že stroj od nějž mám doklady v depozitu budu renovovat až bůh ví kdy? Zdá se, že je třeba si dobře pamatovat, kdy k uložení došlo a v limitu 1 roku doklady vytáhnout  (za poplatek), nějakým (nestandardním) způsobem získat evidenční kontrolu a TK (zase to bude něco stát), zaplatit na měsíc povinné ručení a nakonec to zase za poplatek hezky uložit zpátky do depozitu. Solidní Kocourkov, že?

    Naštěstí pro nás ale vstoupila 1.1. 2002 v platnost novelizace tohoto zákona a "12 měsíců" bylo nahrazeno "bez časového omezení" a depozit tím získal svůj smysl. Zřejmě naši zákonodárci konečně pochopili, že takto na vysloužilé škodovky a žigulíky jít opravdu, ale opravdu nemohou. Vždyť veterán, který má platné "živé" doklady má právo na existenci stejně jako každé jiné mladé auto!

A  JAK TO FUNGUJE PŘI ZMĚNĚ MAJITELE?

     Jeden čistě modelový příklad s komplikujícími prvky:

    Po několika týdnech se mi konečně podařilo sehnat Velorex za dobrou cenu a jakž takž podle mých představ. Musím si pro něj ale zajet do Zapadlé Lhoty nedaleko německých hranic. (Slušně koupit Velorex ve vlastním okrese je dnes takřka sci-fi). Majitelem je rozumný děda s hůlkou, který je naštěstí řádně zapsán v neodhlášeném TP. Povinné ručení zaplaceno není. Nemám ale to srdce tahat dědu po úřadech a vlastně něco takového už po něm ani nemohu chtít. Je sobota odpoledne, naložil jsem svůj nový stroj na vozík a odvážím si jej do Prahy.
    V pondělí časně ráno se vracím do Zapadlé Lhoty s připravenou plnou mocí, beru dědu ověřit podpis na ní. Stojí mě to asi 30 Kč. Beru si TP a loučím se s dědou. V nejbližší pobočce IPB sjednám pojistnou smlouvu na dědovy iniciály na 1 měsíc. To mě stojí necelých 50 Kč. V okresním městě na evidenci motorových vozidel vystojím frontu a na základě plné moci a po doložení dokladu o povinném ručení nechám udělat převod z dědy na mě (vyplní se ta krátká kolonka). Teď mě to kupodivu nestojí nic.  Pak se vítězně se vracím domů.
Doma druhý den ráno opět nakládám svůj nový nepojízdný "předrenovační nálezový stav" na vlek a vyrážím k nejbližší pobočce IPB, kde vypovím dědovu smlouvu a na jeden měsíc uzavřu smlouvu novou na moje jméno (opět tu nechám padesátikorunu). Pak se vším pokračuji na svoji oblíbenou STK, kde po úspěšném srovnání údajů na stroji a v dokladech dostanu za 100,-Kč evidenční kontrolu. Se všemi dosud nabytými lejstry mohu konečně navštívit "svoji" evidenci motorových vozidel a Velorex přihlásit na sebe! Dostanu novou tabulku s registrační značkou (bývalá SPZ) jen pro to, abych ji mohl obratem i s TP uložit do depozitu! A až zrenovuji, tak to zase půjdu všechno vyzvednout! To už mě ale bude čekat pouze vyzvednutí z depozitu, registrační kontrola, technická kontrola a vystavení OTP. A pak hurá legálně do víru silničního provozu!!!

Veškeré připomínky, zkušenosti a dotazy se rád dozvím. Můžete psát na velorexmaniak@seznam.cz  

Tomáš Jaroň, leden 2002

velo3am.gif (344 bytes) VELOREX  V SILVESTROVSKÉ SHOWvelo3am.gif (344 bytes)   

 velo3am.gif (344 bytes) V listopadu 2001 se v barrandovském ateliéru číslo 5   konalo natáčení zábavné silvestrovské show pro televizi Nova. Byl jsem osloven a po dohodě jsem pro natáčení zapůjčil svého FANOUŠE. Toho času byl bez motoru, a tak se na místo i zpět do garáže táhl na laně. Osobně jsem byl při natáčení pasáže s mým malým hnědým kamarádem. Na jeviště byl vynesen, pan režisér Adamec si přál sundat střechu a odhrnout kapotu, tak jsem tak učinil. V tématickém motoristickém písničkovém pásmu samozřejmě nechybí skladba Velorex džínový. Zpívá skupina Lunetic, která si do záběru  hadráka sama přitlačí. Pokud bude TV Nova na Silvestra vysílat, uvidíme u FANOUŠE dále zpívat Karla Zicha, Věru Martinovou, Pavla Zedníčka, Jiřinu Bohdalovou a mnoho dalších postav našeho šoubysnysu. Těšit se na to snad můžeme 31.12. v čase od 19:00 do 0:00.
    A ještě pár fotek z natáčení, zvětšte si kliknutím:

    vypulírovaný FANOUŠ čeká pod podiem na svou chvíli    povolaní vynášejí hnědou hvězdu na "plac"    režisérovi Jiřímu Adamcovi se stroj zjevně líbil
FANOUŠ zcela zastínil na jevišti přítomné Porsche   klapka, akce - všichni sledují, jak Lunetici tlačí

T.J., 11.2001

velo3am.gif (344 bytes) SLAVNÝ VELOREX NA PRODEJ?! velo3am.gif (344 bytes)

velo3am.gif (344 bytes) Můj známý, jistý pan M. mi nedávno sdělil, že prý mu byl nabízen ke koupi Velorex, který hrál v kultovním snímku Vrchní prchni. Je prý pojízdný, vypadá pořád stejně, tak jako když se v něm nechával Josef Abrhám roztlačovat. Panu M. byl prý nabízen za 75 000,-Kč!

" Pane Vrána, máte tam kvalt !"

T.J., 11.2001